Od 15 do 23 listopada za sprawą II Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie, stworzonego przez Narodowe Centrum Kultury, przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Warszawa stanie się stolicą muzyki wielu kultur. Wydarzenia festiwalowe, utrzymane w różnej konwencji, stylistyce i nurtach muzycznych odbędą się m.in. w Filharmonii Narodowej, Zamku Królewskim czy Teatrze Palladium.
– O kulturowym dziedzictwie naszego regionu możemy opowiadać na wiele sposobów. Jednym z nich jest międzynarodowy Festiwal Eufonie, powołany do życia przez Narodowe Centrum Kultury i ministerstwo kultury, który koncentruje się na muzyce Europy Środkowo-Wschodniej. Różnorodna i fascynująca kultura naszych bliższych i dalszych sąsiadów inspiruje do niezwykłych artystycznych, a w tym wypadku – muzycznych spotkań – podkreśla Jarosław Sellin, sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Eufonie prezentują muzykę różnych epok i stylów. Oferta programowa jest bogatsza i bardziej różnorodna w porównaniu z pierwszą edycją. Rok temu coś dla siebie znaleźli zarówno miłośnicy muzyki klasycznej, współczesnej jak i elektronicznej. Natomiast w tegorocznym programie organizatorzy wytyczają nowe ścieżki i wzbogacają repertuar o kolejne nurty muzyczne.
– Urozmaicamy ofertę repertuarową, by trafiła do jeszcze szerszego grona odbiorców. Program tegorocznej edycji poszerzymy o muzykę etniczną i dawną, a także spektakle teatralne
i taniec. Pojawią się ciekawe utwory, także niedawno odkryte lub skomponowane specjalnie na Festiwal, oraz wybitni wykonawcy – zapowiada prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor Narodowego Centrum Kultury.
Podczas Eufonii usłyszymy muzykę polską i środkowo-europejską w interpretacji wybitnych artystów światowego formatu. Na festiwalowych scenach pojawią się uznani twórcy z naszego regionu, a także soliści i zespoły z innych części świata m.in. Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Luksemburga czy Hiszpanii. Prezentowany w tym roku program umożliwi publiczności nie tylko szersze zapoznanie się z repertuarem i wykonawstwem muzycznym naszych sąsiadów, ale również krajów dotąd nieprezentowanych na Festiwalu: Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Bułgarii, Chorwacji, Gruzji, Litwy, Łotwy czy też Mołdawii.
W repertuarze Festiwalu pojawią się perełki muzyki klasycznej w znakomitych wykonaniach solistów i orkiestr symfonicznych. Oprócz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Orkiestry Filharmonii Narodowej oraz Sinfonii Varsovii, zaprezentuje się międzynarodowa
I, CULTURE Orchestra, zrzeszająca muzyków regionu Europy Środkowo-Wschodniej.
Ważną częścią tegorocznych Eufonii są dzieła zamówione przez Narodowe Centrum Kultury, które będą miały swoje prapremiery podczas Festiwalu: Pieśń o Śmierci – wyjątkowe widowisko na podstawie odnalezionego przez prof. Wiesława Wydrę tekstu Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią, przygotowane specjalnie na Eufonie przez Adama Struga z zespołem Monodia Polska oraz aktora Jana Frycza, czy performance Zaklęcia, stworzony przez kompozytorkę muzyki elektronicznej Aleksandrę Bilińską, wokalistkę Weronikę Grozdew-Kołacińską i choreografa Jacka Przybyłowicza. Autorskimi interpretacjami dzieł Wojciecha Kilara, pod wymownym tytułem Conversations with Wojciech Kilar, z pewnością zaskoczy nas Francesco Tristano – zafascynowany elektroniką kompozytor i wirtuoz fortepianu, który uwodzi publiczność swoimi performance’ami muzycznymi, łączącymi pozornie przeciwne style.
Na jednej ze scen Eufonii wystąpi też niezrównany amerykański klarnecista David Krakauer, znany na całym świecie z wykonań muzyki klezmerskiej, oraz Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego. Z orkiestrą Filharmonii Narodowej kompozycje Dymitra Szostakowicza
i Mieczysława Wajnberga zagra jako solista Gidon Kremer. Usłyszymy też polskie prawykonania kompozycji m.in. Arvo Pärta.
Muzyka elektroniczna wciąż pozostaje jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się gatunków muzyki współczesnej, zarówno w swojej akademickiej, jak i klubowej odsłonie. Dlatego też, podążając za ubiegłoroczną edycją Festiwalu, podczas Eufonii nie mogło zabraknąć elektroniki w jej rozmaitych formach, reprezentowanych przez czołowych przedstawicieli nowej elektroniki
z Ukrainy czy litewski zespół performatywny Synaesthesis.
Jednym z ważnych wątków tegorocznej odsłony Festiwalu jest 450. rocznica zawarcia Unii Lubelskiej, która stała się inspiracją do wystawienia koncertowej wersji opery Leonarda Vinci – Gismondo, re di Polonia w znakomitym wykonaniu czołowych solistów oraz niezastąpionej {oh!} Orkiestry Historycznej, w wyjątkowej scenerii Zamku Królewskiego w Warszawie. Gismondo, re di Polonia, której akcja toczy się w Warszawie, to jedna z nielicznych oper XVIII w. wykorzystująca historię dalekiej dla Włochów Rzeczypospolitej, a tytułowy Gismondo to Zygmunt II August.
Festiwal zainauguruje NOSPR pod dyrekcją Rossena Gergova z udziałem Davida Krakauera oraz kompozytora muzyki współczesnej Mathew Rosenbluma. Artyści zaprezentują trzy różne utwory, trzy odsłony złożonej kultury Europy Środkowo-Wschodniej. A wielkim finałem Eufonii będzie Polskie Requiem Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu Sinfonii Varsovii pod batutą Zsolta Nagy, chóru Filharmonii Narodowej oraz znakomitych solistów: Anny Radziejewskiej, Iwony Hossy, Tomasza Koniecznego i Rafała Bartmińskiego.
I edycja Festiwalu Eufonie odbyła się w dniach 23.11-01.12.2018 r. i obejmowała 11 koncertów, które cieszyły się dużą popularnością i uczyniły z Eufonii ważne wydarzenie muzyczne. Podczas Festiwalu zagrały największe polskie orkiestry symfoniczne, m.in.: Sinfonia Varsovia, NOSPR z japońską skrzypaczką Akiko Suwanai, najmłodszą zwyciężczynią Konkursu Czajkowskiego, oraz Filharmonia Narodowa z Aleksandrą Kurzak, a także dwie orkiestry symfoniczne z zagranicy: Filharmonia ze Lwowa i Orkiestra Festiwalowa z Budapesztu, dwa czeskie kwartety smyczkowe, Orkiestra Muzyki Nowej i zespół Vołosi, którzy zaprezentowali muzykę Karpat. Odbyły się również koncerty muzyki alternatywnej i elektronicznej. W programie znalazł się też piękny koncert monograficzny Arvo Pärta w wykonaniu chóru i orkiestry z Tallinna.
Dyrektorem Festiwalu jest prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor NCK, a nad ofertą czuwa Rada Programowa w składzie: dr Mieczysław Kominek – przewodniczący, Ewa Bogusz-Moore, dr Beata Bolesławska-Lewandowska, Olga Smetanowa, Marek Horodniczy oraz Aleksandra Jagiełło-Skupińska (sekretarz).